Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• Opdrachtgevers •

Sinds 2007 verzorgt het BCL Instituut opleidingen, trainingen, workshops en lezingen bij tal van opdrachtgevers in heel Nederland en zelfs daarbuiten. Van opleidingsinstituten tot trainingsbureaus en van MKB-ondernemingen tot multinationals. Een greep uit onze opdrachtgevers…


Aletta Helmig (Stagecoördinator aan het Alfa-college)

“Hoe je het ook wendt of keert: motivatie is bij onze leerlingen nog wel eens een ding. Toen ik las over de ‘dopaminekraan’ dacht ik meteen: ‘Yes, daar wil ik meer van weten!’ Ik vond het praktijkgerichte karakter van de opleiding heel fijn: je kunt – nee, moet - het geleerde direct in de praktijk toepassen. Tegelijkertijd is ’t nog zoeken. Ik werk natuurlijk met mensen, dus de aanpak verschilt ook per persoon. Ik probeer te spelen met zowel de breinprincipes als de ASOOO-benadering. Als voorbeeld: het geven van autonomie. Een beetje meer, een beetje minder… Hoe dat uitpakt, verschilt per leerling. Ik merk dat ik langzaam dat fingerspitzengefühl krijg, vooral door te doen en te experimenteren.”

Annita van Wijlen (Coördinator voor studenten geneeskunde en projectleider aan het UMCG)

“Zo’n twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen breinleren en was meteen verkocht. Afgelopen jaar volgde ik met 12 collega’s een maatwerkopleiding van het BCL Instituut. Door meer te weten over de werking van het brein, ben ik heel anders naar mijn werkwijze en benadering van leerlingen gaan kijken. Als je weet dat een geitenpaadje niet van de een op de andere dag transformeert tot een autosnelweg, dan ga je daar naar handelen. Je kunt deelnemers - leerlingen maar o.a. ook gediplomeerde verpleegkundigen - veel beter helpen om effectiever te leren. Het grappige is dat de opleiding niet alleen gaat over jouw manier van lesgeven, maar ook heel sterk over jezelf; je mindset. Het komt dichtbij. Ik vond het fijn dat Han Verhoeven enorm veel aandacht had voor de sfeer binnen de groep. Iedereen was bloedfanatiek. Maar juist door de open sfeer durfden we ’t elkaar ook moeilijk te maken. Dan leer je toch het meest.”

Christiaan Bruggen (opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan)

“Deze PowerPoint kan echt nog wat meer zintuiglijk rijk gebruiken’ of ‘Zit er voldoende emotie en creatie in deze training?’… Het zijn zinnen die ik sinds de training regelmatig voorbij hoor komen op de afdeling. De training heeft ons handvatten gegeven om nieuwe trainingen breinvriendelijker op te zetten en uit te voeren. Deze dag heeft ons echt een nieuwe frisse blik en nieuwe gezichtspunten gegeven om - met elkaar - trainingen te ontwikkelen en te geven die meer rendement opleveren. Trainingen die de deelnemers bijblijven, waar ze met plezier aan meedoen en waarvan de stof beklijft.”

Irene van Rijn (docent aan de Hogeschool van Utrecht)

“Door de inzichten én de opleidingsstructuur die de BCL opleiding mij heeft aangereikt, zie ik nu beter waar een student behoefte aan heeft in zijn of haar leerproces en kan ik deze ook op een krachtige wijze bieden. Ik zie dat studenten sindsdien beter snappen waarom iets wel/niet werkt in het leren en ik zie al mooie voorbeelden waarin studenten in hun eigen werkomgeving aanpassingen doen om het ‘leerklimaat’ van hun doelgroep te verbeteren. Een positieve driedubbelslag: docent-student-doelgroep.” 

Jaap Nelisse (designer, organizer en facilitator bij The Future Firm)

"Tijdens de opleiding heb ik verrassende nieuwe inzichten gekregen, maar ook bevestiging van dat wat ik al wist. Maar bovenal heb ik de menselijke reactie in meerdere situaties leren begrijpen en omarmen. Neem feedback. Hoe je het ook wendt of keert, feedback is altijd een aanval op autonomie. Als je leert hoe dat onderliggende gevoel van onbehagen ontstaat en hoe hiermee om te gaan, maak je stappen.”

Marlies Drenth (beleidsadviseur aan de Politieacademie)

“De opleiding was pittig op een prettige manier. Veel informatie in combinatie met actieve verwerkingsopdrachten, direct toepasbaar binnen mijn eigen werkcontext. Ik merk dat ik soms fixed ben en handel vanuit structuur, maar zie tegelijkertijd de positieve effecten van een open houding. Met een open houding durven collega’s zich ook kwetsbaarder op te stellen waardoor gesprekken nog waardevoller worden.”

Copyright © 2021 BCL instituut