Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• Opdrachtgevers •

Sinds 2007 verzorgt het BCL Instituut opleidingen, trainingen, workshops en lezingen bij tal van opdrachtgevers in heel Nederland en zelfs daarbuiten. Van opleidingsinstituten tot trainingsbureaus en van MKB-ondernemingen tot multinationals. Een greep uit onze opdrachtgevers…


Aletta Helmig (Stagecoördinator aan het Alfa-college)

“Hoe je het ook wendt of keert: motivatie is bij onze leerlingen nog wel eens een ding. Toen ik las over de ‘dopaminekraan’ dacht ik meteen: ‘Yes, daar wil ik meer van weten!’ Ik vond het praktijkgerichte karakter van de opleiding heel fijn: je kunt – nee, moet - het geleerde direct in de praktijk toepassen. Tegelijkertijd is ’t nog zoeken. Ik werk natuurlijk met mensen, dus de aanpak verschilt ook per persoon. Ik probeer te spelen met zowel de breinprincipes als de ASOOO-benadering. Als voorbeeld: het geven van autonomie. Een beetje meer, een beetje minder… Hoe dat uitpakt, verschilt per leerling. Ik merk dat ik langzaam dat fingerspitzengefühl krijg, vooral door te doen en te experimenteren.”

Annita van Wijlen (Coördinator voor studenten geneeskunde en projectleider aan het UMCG)

“Zo’n twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen breinleren en was meteen verkocht. Afgelopen jaar volgde ik met 12 collega’s een maatwerkopleiding van het BCL Instituut. Door meer te weten over de werking van het brein, ben ik heel anders naar mijn werkwijze en benadering van leerlingen gaan kijken. Als je weet dat een geitenpaadje niet van de een op de andere dag transformeert tot een autosnelweg, dan ga je daar naar handelen. Je kunt deelnemers - leerlingen maar o.a. ook gediplomeerde verpleegkundigen - veel beter helpen om effectiever te leren. Het grappige is dat de opleiding niet alleen gaat over jouw manier van lesgeven, maar ook heel sterk over jezelf; je mindset. Het komt dichtbij. Ik vond het fijn dat Han Verhoeven enorm veel aandacht had voor de sfeer binnen de groep. Iedereen was bloedfanatiek. Maar juist door de open sfeer durfden we ’t elkaar ook moeilijk te maken. Dan leer je toch het meest.”

Maaike Thiecke (organisatie-adviseur Plan B)

"De focus op optimaal leren zowel als opleider/coach als begeleider van organisatieveranderingen vond ik uitdagend en vernieuwend. Met veel plezier heb ik mij gestort op het ontwerpen van een nieuwe leergang teamcoaching voor ervaren adviseurs en managers volgens de 6 BCL breinprincipes. Met nog meer plezier heb ik afgekeken en geleerd en gejat van mijn mededeelnemers. En nee: het was geen oude wijn in nieuwe zakken zoals mij meerdere keren werd gevraagd. Sommige dingen wist ik uit ervaring en die zijn nu prettig onderbouwd uit de werking van het brein. Andere zaken waren echt nieuw en hebben mijn opvattingen over mezelf als opleider en begeleider en mijn deelnemers behoorlijk laten verschuiven!"

Irene van Rijn (docent aan de Hogeschool van Utrecht)

“Door de inzichten én de opleidingsstructuur die de BCL opleiding mij heeft aangereikt, zie ik nu beter waar een student behoefte aan heeft in zijn of haar leerproces en kan ik deze ook op een krachtige wijze bieden. Ik zie dat studenten sindsdien beter snappen waarom iets wel/niet werkt in het leren en ik zie al mooie voorbeelden waarin studenten in hun eigen werkomgeving aanpassingen doen om het ‘leerklimaat’ van hun doelgroep te verbeteren. Een positieve driedubbelslag: docent-student-doelgroep.” 

Jaap Nelisse (designer, organizer en facilitator bij The Future Firm)

"Tijdens de opleiding heb ik verrassende nieuwe inzichten gekregen, maar ook bevestiging van dat wat ik al wist. Maar bovenal heb ik de menselijke reactie in meerdere situaties leren begrijpen en omarmen. Neem feedback. Hoe je het ook wendt of keert, feedback is altijd een aanval op autonomie. Als je leert hoe dat onderliggende gevoel van onbehagen ontstaat en hoe hiermee om te gaan, maak je stappen.”

Marlies Drenth (beleidsadviseur aan de Politieacademie)

“De opleiding was pittig op een prettige manier. Veel informatie in combinatie met actieve verwerkingsopdrachten, direct toepasbaar binnen mijn eigen werkcontext. Ik merk dat ik soms fixed ben en handel vanuit structuur, maar zie tegelijkertijd de positieve effecten van een open houding. Met een open houding durven collega’s zich ook kwetsbaarder op te stellen waardoor gesprekken nog waardevoller worden.”

Copyright © 2018 BCL instituut | algemene voorwaarden