Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 14-10-2021

• Even netflixen? Of toch liever een wandeling maken? •

In ons boek en onze programma’s hebben we het over het brokkelbrein en vooral over hoe je het kunt voorkomen. Normaalgesproken zijn we bij het BCL Instituut helemaal van ‘practice what you preach’, maar hey… ook wij maken weleens een slippertje. Daarom vroegen we onze eigen Hulda, Monique, Jacquelien en Gertie naar hun ‘brokkelbrein’. Wanneer ligt het op de loer en… wat doen ze eraan om het te voorkomen?

Hulda

“Ik verbrokkel het vaakst als ik moe ben, meestal na een heel drukke tijd. Dan zoek ik – ik beken – mijn toevlucht in een spelletje op mijn smartphone. Nonogram is favoriet en gek genoeg kan ik me daar weer heel goed op focussen. Vreselijk verleidelijk is het ook, want elk afgerond level voelt als een beloning met als kers op de taart een leuk plaatje. Heel kinderachtig, maar ja, hallo dopamine… Ook als ik heel druk ben of vastloop in een denkproces is zo’n spelletje een verleidelijk toevluchtsoord. En ja, ik weet dat ik veel beter een echte pauze kan nemen. Een rondje lopen of een kop koffie halen om mijn denkend brein op te laden…

Gouden tip? Simpel. Verwijder rigoureus die afleidende app van de telefoon. Apps als Facebook heb ik al niet meer op mijn telefoon staan. Ik weet dat ze me afleiden. Ook meldingen van mail en groepen op WhatsApp heb ik uitgezet. Pure zelfverdediging.

Een app die dan wel weer een fijn plekje op mijn smartphone heeft, is Calm. De ‘deep sleep’ ademhaling is echt een aanrader en helpt enorm om je rust en focus te vinden.”

Monique

“Mijn grootste beer-op-de-focus-weg is niet in het moment zijn. Ik denk heel vaak aan wat ik nog meer moet doen: morgen dit… overmorgen dat. Terwijl voor focus het juist heel belangrijk is om in het hier en nu te zijn. Vooral als ik moe ben zit ik snel in zo’n planningsmodus. Om de controle te houden denk ik.

Wat mij helpt, zijn ademhalingsoefeningen en dan specifiek hartcoherente ademhaling. Ook probeer ik in tijdsblokken te werken. Theo Compernolle noemt dat batchtasking: kleine brokjes van bij elkaar horende werkzaamheden. Waar ik ook erg van opknap, is van heel iets anders doen. Iets met mijn handen… tuinieren bijvoorbeeld. Of een paar yogaoefeningen tussendoor. Mijn mobiel kan ik inmiddels prima wegleggen. Gewoon uit het zicht. Soms te makkelijk zelfs. Dat is echt een goede gewoonte geworden. Heerlijk.

Jacquelien

“Als ik taken moet doen waar ik niet echt warm voor loop – dingen waar ik geen passie voor heb of waar ik geen energie van krijg – dan ligt de verleiding van afleiding op de loer. Dan ga ik op zoek naar andere prikkels. Andersom: doe ik iets waar ik echt blij van word, dan ben ik als Teflon voor verleidingen; ze glijden gewoon van me af. Wanneer laat ik de verleidingen toe? Als ik merk dat ik taken aan het doen ben waarvoor ik weinig passie en drive heb.

Verleidingen en verbrokkeling liggen ook erg op de loer als ik taken heb die ik aan het uitstellen of vooruitschuiven ben. Pushmeldingen op mijn telefoon heb ik uitgeschakeld voor alle apps. Zo kom ik niet in de verleiding om toch even tussendoor snel naar WhatsApp te kijken.

Mijn gouden tip is: doe dingen waar je hart sneller van gaat kloppen. Kies werk waar je blij van wordt. Dan kom je sneller in de focus. En dan kunnen die Facebookberichtjes je gestolen worden. Wedden?”  

Gertie

“Drukte is voor mij een trigger voor verbrokkeling. Heel paradoxaal eigenlijk. Heb ik al bergen werk, is het druk met mijn gezin en ga ik ‘tijd verdoen’ aan boeiende filmpjes, LinkedInnen of blogs lezen. In het lezen van vakliteratuur en -lectuur kan ik me echt verliezen.

Wandelen is voor mij de beste remedie. Muziekje op, bewegen op de beat… dat brengt rust, focus en is het succesrecept voor een goede ingeving. Ook een smartphone-detox is echt een aanrader. Bij ons thuis blijft de smartphone beneden. De mobiel in de slaapkamer is een no-go. Dat was even een discussie met onze tieners in huis, maar ik probeer graag het goede voorbeeld te geven (iets met spiegelneuronen...). Het zorgt voor een veel relaxter begin van de dag. In plaats van ’s ochtends al voor de eerste koffie door nu.nl te scrollen voor de laatste uitglijders in de kabinetsformatie, is een rustig begin van de dag een basis voor een dag met minder verbrokkeling. Zie het als een goed ontbijt… Dan snaai je door de dag ook minder.”

Tot slot

Samengevat: zelfs voor de meest doorwinterde breinprofessionals ligt met enige regelmaat een brokkelbrein op de loer. Emoties (een baaldag), drukte (stress) of vermoeidheid zijn duiveltjes voor focus. En één uniform succesrecept voor focus is er niet. Er bestaat geen one-size-fits-all oplossing. Wat voor jou goed werkt? Probeer en ontdek het. Misschien helpen onze tips je op weg.

 

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Volg ons ook op Instagram

Pssst... Sinds afgelopen week hebben we ook een Instagram-account. Volg ons daar voor nog meer braintips- en nieuws. 

Lees verder

[BLOG]

Waarom ons brein niet houdt van beeldbellen

Sinds het begin van de coronacrisis zijn we en masse aan het beeldbellen geslagen. Na de eerste hausse van enthousiaste reacties (“Heerlijk, ik krijg veel meer gedaan”), hoor je nu vaak andere geluiden: “Beeldbellen…? Doodvermoeiend! Waarom vinden we beeldbellen zoveel intensiever dan face-to-face afspraken? Daar zijn verschillende verklaringen voor. Ze hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: ze hebben te maken met hoe ons brein functioneert.

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2021 BCL instituut