Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.
De lerende organisatie: hoe word je proud to be vout?

Ontdek waarom medewerkers die fouten maken een lintje verdienen en krijg tools om het lerend vermogen binnen uw organisatie te vergroten.

De lerende organisatie: hoe word je proud to be vout?

  • Deelnemers ontdekken de meerwaarde van een proud to be vout cultuur: een cultuur waarin ze fouten mogen – of nog beter, moeten – maken;
  • stimuleren goed vout voorbeeldgedrag;
  • laten medewerkers ervaren hoe ze op een breinvriendelijke – stimulerende – manier feedback kunnen geven.

Dit programma kunnen we aanbieden als:

   Brein Inspiratie Lezing  
  Brein Workshop (1 dagdeel)  

In het kort

Fouten… iedereen maakt ze, maar grrrrrr… wat kunnen ze pijnlijk zijn. Sta eens stil bij jouw grootste fouten… Waren het niet díe momenten, waarop je jouw belangrijkste lessen hebt geleerd? Niet voor niets noemen we fouten ook weleens een harde leerschool. Denk in dit licht eens na over hoe in jouw organisatie met fouten wordt omgegaan. Mogen medewerkers fouten maken (mits ze leren) of worden ze direct door hun leidinggevende op het matje geroepen? Is er een cultuur waarin medewerkers durven te experimenteren en – sterker nog – hun mislukkingen ook sans gêne delen met hun collega’s. Want hey… daar worden ze toch wijzer van? Niet? Gemiste kans! Want organisaties die een proud to be vout cultuur hebben, zijn wendbaarder en dus beter in staat om in te spelen op veranderingen in de markt. Kortom: proud to be vout is het devies voor lerende organisaties.

 

Programma

Het BCL Instituut verzorgt over het thema ‘De lerende organisatie: hoe word je proud to be vout?’ korte inspiratielezingen en interactieve workshops van ca. 4 uur. Afhankelijk van de lengte van het programma, passeren de volgende onderdelen de revue:

  • Waarom doet fouten maken pijn? Blame it on the brain! Daarom duiken we ook in de werking van de grijze massa: bij een fout wordt het emotionele brein geraakt (Au!), terwijl het rationele brein weet dat we kunnen leren.
  • Van au naar beter: Deelnemers ontdekken hoe ze het pijnlijke signaal na het maken van een fout kunnen zien als een kans om in de toekomst beter te worden. Ook staan we stil bij het meten van progressie: hoe kunnen deelnemers hun eigen voortgang monitoren en zo blijven ontwikkelen en groeien?
  • Brein open voor leren en ontwikkelen. Met de ASOOO®-benadering van het BCL Instituut krijgen deelnemers knoppen in handen – autonomie en status - om de ontwikkeling van medewerkers te versterken. 
  • Het effect van voorbeeldgedrag. Dit onderdeel is vooral interessant voor leidinggevenden en voorbeeldfunctionarissen binnen organisaties. Want medewerkers krijgen dan wellicht alle ruimte om te experimenteren en fouten te maken, maar geven leidinggevenden ook het juiste voorbeeld? Deelnemers ervaren het effect van spiegelneuronen: de wijze waarop voorbeeldgedrag zich letterlijk spiegelt in het brein van een ander.
  • Feedback geven bij fouten. G%*&$# of ‘volgende keer beter’. Deelnemers krijgen inzicht in de wijze waarop ze (opbouwend) feedback kunnen geven, zodanig dat de ontvanger er sterker van wordt. Feedback? Dat is een cadeautje hoor je wel eens...? Toch ervaart ons brein dat net even wat anders. Feedback kan zeer uitdagend zijn, ook op dit thema krijg je concrete handvatten aangereikt...

 

Voor wie?

Proud to be vout is een interessant thema voor een breed scala aan doelgroepen. Docenten en trainers, begeleiders en coaches, maar zeer zeker ook leidinggevenden of HR professionals. Afhankelijk van het type organisatie en de deelnemers, finetunen we het programma. 

Inschrijven

Vul onderstaand formulier in om je in te schrijven.

Meer info

Bel mij terug:


Meer weten over dit programma? Neem contact met ons op:
info@bclinstituut.nl  
T. 085 401 57 88
We beantwoorden graag je vragen of maken voor je een offerte op maat. 

Copyright © 2020 BCL instituut | algemene voorwaarden