Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.
• Breinatelier: in 4 workshops naar leukere en effectievere lessen •

DUUR: 4 dagdelen
LOCATIE: Incompany
PRIJS: € P.o.a.

Breinatelier: in 4 workshops naar leukere en effectievere lessen

Ja maar… Ik zit vast aan lesmethoden. Het is een veelgehoorde reactie van docenten, als we het thema ‘breinleren’ introduceren. Onze reactie is steevast hetzelfde: elke methode biedt ruimte om er een breinproof twist aan te geven. Het is aan jou om die ruimte te pakken. Een ding is zeker: breinproof lessen zijn leuker (voor de leerlingen, maar ook voor jou), de motivatie van leerlingen schiet als een raket omhoog en de lesstof blijft beter plakken.

Resultaten

  • Je leert hoe je – gefundeerd op breinwetenschap – lessen verder kunnen bijschaven en verbeteren. Lessen worden leuker en beter.
  • Je maakt kennis met aan schat aan nieuwe, prikkelende en beproefde werkvormen. Waarom niet zingen in de les? Of laat leerlingen een puzzel maken.
  • Je gaat – nog tijdens de workshop – met die nieuwe werkvormen aan de slag, door ze te integreren in jouw lessen.
  • Jij en je collega’s ontwikkelen een gezamenlijke breintaal. Dit helpt je om in de toekomst, samen, ook nieuwe lesstof breinproof te maken. 

Voor wie?

Het breinatelier is bij uitstek geschikt voor docenten. Of je nu lesgeeft op het basisonderwijs of wetenschappelijk onderwijs, we passen de inhoud aan, aan jouw type organisatie en wensen. We bieden het Breinatelier meestal als incompany traject aan.

Programma

Het Breinatelier bestaat uit een serie van vier workshops waarin je jouw (deel)lessen opnieuw vormgeeft. Theorie en praktijk gaan hand in hand. In elke workshop presenteren we een nieuw theoretisch kader (gebaseerd op de 6 Breinprincipes en de ASOOO®-benadering), waarna je het geleerde direct transformeert naar concrete lesstof.

Brein open voor leren

Om het brein van leerlingen open te kunnen zetten voor leren en veranderen (om de nieuwsgierigheid en motivatie van leerlingen te prikken) leggen we leerkrachten de volgende vragen voor:

  • Hoe krijg ik die leerling met weinig zelfvertrouwen in beweging?
  • In hoeverre geloof ik in de ontwikkelbaarheid van mensen (kan iemand van een dubbeltje een kwartje worden)?
  • Hoe beïnvloedt mijn eigen mindset de ontwikkeling van mijn leerlingen?
  • Hoe geef ik op een goede manier feedback, zonder dat leerlingen direct de hakken in het zand zetten?
  • Hoe kan ik – door aan de autonomie- en statusknoppen te draaien – ervoor zorgen dat mijn leerlingen meer open staan om te leren?
  • Hoe vergroot ik met breinkennis de leermotivatie?

Alle 6 in de les

De 6 Breinprincipes van het BCL Instituut zijn onmisbare ingrediënten in een recept voor succesvolle lessen. Focus, herhalen, voortbouwen, emotie, creatie en zintuiglijk rijk… Het zijn de smaakmakers in elke les. Hoe ze deze smaakmakers kunnen toepassen (met de juiste dosering), dat leren de docenten tijdens de workshops. In elke workshop komen een tweetal breinprincipes aan de orde, waarna we direct in de praktijk duiken. Zo leren docenten ze ook direct toe te passen.

Praktisch

Omdat het Breinatelier een incompany traject is, maken we met jou afspraken over allerlei praktische zaken. 

Ervaringen

Leermotivatie positief beïnvloeden

Wij hebben een heel concreet resultaat behaald met het BreinAtelier: lessen voor leerlingen die door de deelnemende docenten zelf zijn ontworpen met hulp van de 6 BCL breinprincipes. Docenten en leerlingen vinden het leuk om met die brein-materie aan de slag te gaan. De reacties op die lessen zijn erg positief. Mooi meegenomen is natuurlijk dat we hierdoor de leermotivatie en 'mindset' van de leerlingen positief beïnvloeden. Hulda Möller van het BCL Instituut wist erg goed in te spelen op de leerbehoeften van de deelnemende docenten en het resultaatgericht te houden. Al doende lerend hebben de docenten hier ook wat aan voor de vormgeving van hun reguliere lessen en begeleiding. De 6 BCL breinprincipes staan ondertussen ook opgenomen in de leervisie van onze school. Komend schooljaar starten wij weer een groep.
- Theo Herman, Tessenderland School (mavo en voorbereidend mbo) - 

Inschrijven

Vul onderstaand formulier in om je in te schrijven.

Meer info

Bel mij terug:


Het Breinatelier is een incompany traject. Wil je meer hierover weten? Neem dan contact met ons op:

T. 085-401 57 88
E. info@bclinstituut.nl


 

   

 

 

 

 

 

Het Breinatelier is voor 20 uur gevalideerd door registerleraar.nl

Copyright © 2018 BCL instituut | algemene voorwaarden