Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• 6. Breinprincipes •

Wat is het geheim achter een les waarbij de leerlingen je het hemd van het lijf vragen, van een lezing of presentatie waarbij de luisteraars aan je lippen hangen of van een training waarbij de stof écht tot een verandering van gedrag leidt? De wetenschap achter breinleren verklapt het antwoord: creëer nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen. Hoe? Door het toepassen van 6 breinprincipes.

1. Emotie 

Maak ’t spannend en uitdagend.

2. Creatie 

Actief aan de slag, laat dieper nadenken.

3. Zintuiglijk Rijk 

Voelen, proeven, ruiken, zien…. zet zoveel mogelijk zintuigen in beweging.

4. Focus 

Maak ’t aandachtig, nuttig, voorstelbaar en realistisch.

5. Herhaal 

Dezelfde boodschap, maar op verschillende momenten en steeds een beetje anders) oefenen, spreiden en inslijpen.

6. Voortbouwen 

Sluit aan op voorkennis, maak gebruik van associaties en reflecteer.

Direct toepasbaar

Het BCL Instituut leert je de 6 breinprincipes te gebruiken bij de opzet van presentaties, leer- of verandertrajecten én in de dagelijkse praktijk. Moeilijk? Helemaal niet! We houden het praktisch. Nieuwsgierig naar de 6 Breinprincipes en de werking ervan in jouw praktijk? Meld je aan voor een workshop of de 5-daagse BCL professional opleiding.

• Blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Terugblik op het BCL Event: het sociale brein

Even terug in de tijd… Vorige week – op 12 oktober – vond in Utrecht ons BCL event plaats.  Als we de sfeer in een paar woorden moeten samenvatten, dan zouden we die omschrijven als levendig, inspirerend en verbindend. Een terugblik...

Lees verder

[BLOGS]

Eindexamenstress? 10 tips om effectiever te leren

Om leerlingen – en de vele ouders – nog even wat steun in de rug te geven, hebben we 10 tips op een rij gezet om zo effectief mogelijk te leren.

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Verdwalen? Het is de schuld van de hippocampus.

De weg kwijtraken wordt een groeiend probleem in onze vergrijzende samenleving. Volgens neurowetenschapper Ineke van der Ham van de Universiteit van Leiden komt 't door de achteruitgang van de hippocampus. 

Lees verder
Copyright © 2018 BCL instituut | algemene voorwaarden