Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• Monique de Boer - BCL Associate •

Monique heeft al sinds de middelbare school een fascinatie voor leren leren: “Ik wilde graag naar het vwo om daarna te kunnen studeren. Maar merkte dat leren bij mij anders werkte dan bij mijn zussen en vriendinnetjes. Ik móest mezelf wel leren leren.” Die tomeloze nieuwsgierigheid naar en drive voor leren heeft ze nog steeds. Het is een rode draad in haar professionele carrière.

“Van begeleiding van studenten en docenten tot het ontwikkelen van leiderschapsprogramma’s in het bedrijfsleven; ik merkte steeds weer dat leren leren kracht, zelfvertrouwen en resultaat geeft”. Leren reflecteren werd een nieuwe fascinatie, mede gevoed door haar supervisie-opleiding. Samen met Gerjanne en Hulda stond Monique aan de wieg van het BCL Instituut en schreef ze mee aan het BCL boek Breindidactiek.

Tijdens haar studie Pedagogiek ontdekte Monique dat ze intelligentietests niet zo waardevol vond. “Ik keek veel liever naar de ontwikkelingsmogelijkheden. Wat kan een kind wel en – vooral – wat kan een begeleider daarin betekenen? Niet voor niets ben ik afgestudeerd op het thema metacognitie.” In verschillende functies op de Universiteit van Utrecht heeft ze haar scherpe blik en analytisch vermogen ontwikkeld waardoor ieder programma inhoudelijk tot in de puntjes klopt. “Deelnemers merken feilloos of een programma echt klopt; een goed opgebouwd programma geeft rust en houvast”.

Monique bleef zichzelf ontwikkelen, geïnspireerd door een uitspraak van haar vader: “Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik niets weet.” Ze besloot als trainer en programma-ontwerper in het bedrijfsleven te gaan werken. “Daar ontdekte ik dat mijn liefde voor didactiek, mooie effectieve trainingsprogramma’s, wetenschap en leertheorieën niet door iedereen wordt gedragen. En dat is het mooie van het werken met breinkennis: daar komt alles samen: gedegen (wetenschappelijk) onderbouwde trainingsprogramma’s én opleidingen én een ontwikkelingsgerichte benadering die voor iedereen toegankelijk en toepasbaar is.

De maakbaarheid van het brein is wat mij betreft de mooiste leertheorie die er bestaat. Kennis over de werking van het brein zorgt er bovendien voor dat leren écht leuker, sprankelender, origineler en gemakkelijker wordt. Daar zegt toch niemand nee tegen?” 

 

Haar sterke betrokkenheid en intuïtieve vermogen maken dat deelnemers steeds weer geraakt worden. Ze heeft een scherp oog voor detail en weet naadloos de inhoud aan te laten sluiten bij de dagelijkse praktijk van deelnemers.

 

In haar vrije tijd geeft Monique yogales, gaat ze graag op reis, tuiniert ze, leest ze graag boeken en danst ze de tango. 

• Blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Lancering website www.brokkelbrein.nl

Speciaal voor het onderwijs een website met alle info over het voorkomen van een brokkelbrein, met kennisbank en mooie workshops!

Lees verder

[BLOGS]

Even netflixen? Of toch liever een wandeling maken?

Dit zijn de guilty-brokkelbrein-pleasures van de BCL-associés (en dit doen ze om weer in focus te komen).

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslân bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslân, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2024 BCL instituut