Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• Monique de Boer - BCL Associate •

Monique heeft al sinds de middelbare school een fascinatie voor leren leren: “Ik wilde graag naar het vwo om daarna te kunnen studeren. Maar merkte dat leren bij mij anders werkte dan bij mijn zussen en vriendinnetjes. Ik móest mezelf wel leren leren.” Die tomeloze nieuwsgierigheid naar en drive voor leren heeft ze nog steeds. Het is een rode draad in haar professionele carrière. “Van begeleiding van studenten en docenten tot het ontwikkelen van leiderschapsprogramma’s in het bedrijfsleven; ik merkte steeds weer dat leren leren kracht, zelfvertrouwen en resultaat geeft”. Leren reflecteren werd een nieuwe fascinatie, mede gevoed door haar supervisie-opleiding. Samen met Gerjanne en Hulda stond Monique aan de wieg van het BCL Instituut en schreef ze mee aan het BCL boek Breindidactiek.

 

Tijdens haar studie Pedagogiek ontdekte Monique dat ze intelligentietests niet zo waardevol vond. “Ik keek veel liever naar de ontwikkelingsmogelijkheden. Wat kan een kind wel en – vooral – wat kan een begeleider daarin betekenen? Niet voor niets ben ik afgestudeerd op het thema metacognitie.” In verschillende functies op de Universiteit van Utrecht heeft ze haar scherpe blik en analytisch vermogen ontwikkeld waardoor ieder programma inhoudelijk tot in de puntjes klopt. “Deelnemers merken feilloos of een programma echt klopt; een goed opgebouwd programma geeft rust en houvast”.

 

Monique bleef zichzelf ontwikkelen, geïnspireerd door een uitspraak van haar vader: “Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik niets weet.” Ze besloot als trainer en programma-ontwerper in het bedrijfsleven te gaan werken. “Daar ontdekte ik dat mijn liefde voor didactiek, mooie effectieve trainingsprogramma’s, wetenschap en leertheorieën niet door iedereen wordt gedragen. En dat is het mooie van het werken met breinkennis: daar komt alles samen: gedegen (wetenschappelijk) onderbouwde trainingsprogramma’s én opleidingen én een ontwikkelingsgerichte benadering die voor iedereen toegankelijk en toepasbaar is.

De maakbaarheid van het brein is wat mij betreft de mooiste leertheorie die er bestaat. Kennis over de werking van het brein zorgt er bovendien voor dat leren écht leuker, sprankelender, origineler en gemakkelijker wordt. Daar zegt toch niemand nee tegen?” 

 

Haar sterke betrokkenheid en intuïtieve vermogen maken dat deelnemers steeds weer geraakt worden. Ze heeft een scherp oog voor detail en weet naadloos de inhoud aan te laten sluiten bij de dagelijkse praktijk van deelnemers.

 

In haar vrije tijd geeft Monique yogales, gaat ze graag op reis, tuiniert ze, leest ze graag boeken en danst ze de tango. 

• Blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Individueel coachen met de 6 breinprincipes: het werkt!

De 6 Breinprincipes van het BCL Instituut staan vooral bekend als accelerator voor (groeps)leertrajecten. Maar wist je dat je ze ook prima kunt toepassen in individuele coachingstrajecten? Dat ervoer ook Tommy Knigge van Thaeles. Hij deelt graag zijn tips. 

Lees verder

[BLOGS]

Perfectionisme is een sluipmoordenaar. Maar hoe word je als perfectionist weer Proud to be vout?

Met herkenning las Gertie Verreck afgelopen week het artikel in Trouw, getiteld ‘perfectionisme is een sluipmoordenaar’, een interview met orthopedagoog Ard Nieuwenhuis. De sociale druk om perfect te zijn, neemt toe. Hoe gaan we hiermee om als er zoveel druk op ons en onze werknemers ligt terwijl het binden van talenten een van de grootste uitdagingen is in deze arbeidsmarkt, vroeg ze zich af.

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Verdwalen? Het is de schuld van de hippocampus.

De weg kwijtraken wordt een groeiend probleem in onze vergrijzende samenleving. Volgens neurowetenschapper Ineke van der Ham van de Universiteit van Leiden komt 't door de achteruitgang van de hippocampus. 

Lees verder
Copyright © 2019 BCL instituut | algemene voorwaarden