Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.

• •

Hulda ontwikkelde zich de laatste 20 jaar tot een zeer ervaren, all-round trainer op het gebied van communicatie en persoonlijk leiderschap. Ze schreef mee aan twee boeken van het BCL Instituut: Breindidactiek en Breinlink voor ouders; je kind helpen leren. Ze heeft dan ook veel ervaring als spreker op congressen, studiedagen en ouderavonden. “Mijn lezingen zijn altijd informatief, interactief en levendig, met een boodschap.” Typerend voor Hulda zijn haar energieke en onverwoestbaar optimistische en verbindende aard: ze ziet altijd creatieve oplossingen en toepassingen en is in staat tot het verbinden van mensen. Hierdoor creëert ze met opdrachtgevers en deelnemers een vruchtbare samenwerking bij het behalen van resultaten.

“In mijn vak heb ik twee speerpunten: ‘brein’ en ‘zijn’”, legt Hulda uit. “De eerste nuchter en praktisch, een vertaalslag van wetenschappelijke neuro-cognitieve kennis naar de praktijk van leren en veranderen. De tweede intuïtief en diepgaand, geïnspireerd door onder meer systemisch werken en transactionele analyse, waarmee ik groepen weet te verbinden en te raken. De laatste jaren komen beide speerpunten meer en meer samen, onder meer in de BCL ASOOO-benadering (Breincentraal Leiderschap).

 

Verfijnd en complex orgaan

Hulda vindt het brein een “prachtig verfijnd én complex orgaan. Het zit vol mechanismen die leren en veranderen in de weg zitten of juist kunnen faciliteren. Wat mij betreft is plasticiteit de basis van al deze mechanismen: je kunt je brein trainen, zoals je je spieren in bijvoorbeeld de sportschool traint. Voor mij betekent dit dat je door inspanning en de juiste leerstrategieën veel meer kunt bereiken dan je misschien in aanvang zou denken: inspanning, en niet talent, bepaalt wat je kunt bereiken in het leven. Of zoals danser en choreograaf Mikhail Baryshnikov het zegt: “Dancers are made, not born.” “Een hele hoopvolle, en door de neurowetenschap onderbouwde gedachte die ik ook werkelijkheid heb zien worden. Bijvoorbeeld door de opvoeding van mijn dochter anders in te steken, door mijn geboortetaal IJslands weer op te pikken en door heel veel deelnemers met een blik van kansen en mogelijkheden naar buiten te zien gaan. Het  denken in mogelijkheden inspireert mij in het werken met Breincentraal leren.”

 

Highlights

Hulda's expertise mag met een gerust hart 'breed' genoemd worden. Ze heeft veel ervaring met vraagstukken op de werkterreinen van ervaringsgericht leren, groepsdynamica, systemisch werken, persoonlijk leiderschap en performance begeleiding. Hulda is naast trainer, spreker en ontwikkelaar ook communicatie docent aan de geneeskundefaculteit van het UMC Utrecht. Én, mede door haar ervaring als zangeres in koren en bands, voelt Hulda zich als een vis in het water op ieder podium.

 

• Blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Breinkennis versterkt duurzame inzetbaarheid. Succesvolle samenwerking BCL en SO-MITT

Het inzetbaar houden van medewerkers op lange termijn, zeker in een krappe arbeidsmarkt, is van levensbelang voor bedrijven. Duurzame inzetbaarheid is dan ook een belangrijk thema in organisaties. Dat breinkennis en concrete breintools belangrijke handvatten geven om dit thema verder te brengen in een organisatie, blijkt uit de succesvolle samenwerking van BCL met Stichting Opleidingsfonds Mode-, Interieur- Tapijt- en Textielindustrie (SO-MITT).

Lees verder

[BLOGS]

Wat we kunnen leren van Ireen Wust

Eindelijk zien we de topsporters weer in actie. Mooi om hun prachtige resultaten te zien bij de Olympische Winterspelen in Peking. Maar wat ik naast de knappe sportprestaties ook boeiend vind, zijn de strategieën en keuzes die aan hun resultaten ten grondslag liggen. Wat kunnen wij hiervan leren?

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2022 BCL instituut