Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 03-04-2018

• Werkvormentip: 'Ik vraag me af...' •

Het prikkelen van de nieuwsgierigheid maakt dat de amygdala in een open stand wordt gezet. Veel lessen of trainingen starten met ‘wat we gaan leren is …’ of ‘de leerdoelen van deze training …’ Ik vraag me af of we dat ook prikkelender zouden kunnen doen. Ik vraag me af wat het effect is voor het brein als je deze vraag stelt. Wat zou het effect zijn op de Autonomie (de A van de ASOOO benadering)? Een werkvorm voor en over verwondering …

Leren werkt zoals we vanuit het breinprincipe Emotie en ook het breinprincipe Voortbouwen het beste als er betekenisvol kan worden voortgebouwd op al aanwezige expertise. Als er nieuwe expertise wordt aangeboden, wordt er geregeld in een onderwijsleergesprek gevraagd: ‘Wat weet je al over …’
Zou het ook interessant kunnen zijn om een andere vraag te stellen?

 

I wonder

Op een basisschool in Oakland (VS) zijn ze gaan werken met ‘I wonder’ als methode. Ze gebruiken de vraag ‘Ik vraag me af hoe …?’ of ‘Hoe kan het toch dat …?’. Ieder onderwerp wordt gestart met het stellen van deze vragen en vervolgens gaan ze daar op twee verschillende manieren mee om.

De eerste manier is dat je de kinderen al deze vragen hardop laat stellen en ze verzamelt op bijvoorbeeld post-its die op de muur worden gerubriceerd. Een mooie manier om te ontdekken wat er rond een bepaald thema allemaal leeft. En waarop allemaal antwoorden gevonden moeten worden. Een deel van het Creatie-proces kan zo ook starten.

Als tweede manier hebben ze met oudere kinderen dezelfde vragen laten bedenken, maar deze eerst in hun schrift laten noteren. Op die manier kan men de eigen gedachten vormen en worden ze niet direct van hun eigen gedachtensporen afgebracht. De kinderen worden daarmee ook verantwoordelijk gemaakt voor het zelf zorgen dat de vragen die ze zich stellen ook worden beantwoord.

Om in deze lijn door te gaan, ik vraag me af of je dit ook kan toepassen op niet alleen primair onderwijs maar of dit interessant kan zijn voor iedereen die lerenden faciliteert.

 

Ontdekken

Het effect op mij is in ieder geval dat ik me mag focussen op datgene wat er te ontdekken valt. En dat heeft voor mij een andere klank dan ‘wat ik moet leren’. Het zet mij in de Autonomie-stand, dat ik wil gaan kijken of ik zelf tot een antwoord kan komen, in plaats van dat ik mijn leren afhankelijk maak van het aanbod. Het heeft voor mij ook nog het effect dat ik het gevoel heb dat ik zelf sturend mag zijn op wat ik allemaal wel te weten kan komen.

Ik neem me zelf in ieder geval voor om bij een introductie van een training of les de vraag ‘Wat wil je leren?’ te vervangen naar ‘Waar ben je nieuwsgierig naar?’
Waarbij ik me zeker realiseer hoe ‘semantisch’ nauwkeurig dit steekt … Waarbij ik op weg wil zijn naar een woordenschat die het brein openstelt …

Lees hier meer over de school waar ze het zijn gaan toepassen.

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Breinkennis versterkt duurzame inzetbaarheid. Succesvolle samenwerking BCL en SO-MITT

Het inzetbaar houden van medewerkers op lange termijn, zeker in een krappe arbeidsmarkt, is van levensbelang voor bedrijven. Duurzame inzetbaarheid is dan ook een belangrijk thema in organisaties. Dat breinkennis en concrete breintools belangrijke handvatten geven om dit thema verder te brengen in een organisatie, blijkt uit de succesvolle samenwerking van BCL met Stichting Opleidingsfonds Mode-, Interieur- Tapijt- en Textielindustrie (SO-MITT).

Lees verder

[BLOG]

Wat we kunnen leren van Ireen Wust

Eindelijk zien we de topsporters weer in actie. Mooi om hun prachtige resultaten te zien bij de Olympische Winterspelen in Peking. Maar wat ik naast de knappe sportprestaties ook boeiend vind, zijn de strategieën en keuzes die aan hun resultaten ten grondslag liggen. Wat kunnen wij hiervan leren?

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2022 BCL instituut