Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 17-02-2022

• Wat we kunnen leren van Ireen Wust •

Eindelijk zien we de topsporters weer in actie. Mooi om hun prachtige resultaten te zien bij de Olympische Winterspelen in Peking. Maar wat ik naast de knappe sportprestaties ook boeiend vind, zijn de strategieën en keuzes die aan hun resultaten ten grondslag liggen. Wat kunnen wij hiervan leren?

Wat wij hiervan kunnen leren is dat tijd nemen voor focus voorafgaand aan belangrijke momenten positieve invloed heeft op het eindresultaat. In een interview vertelt Ireen Wüst dat ze op de dag van een wedstrijd bewust, alles wat er niet toe doet, aan haar voorbij laat gaan. Ze kiest voor focus en gaat in een ‘focusbubbel’ onderweg naar de race voor een beter resultaat.
Jezelf voorafgaand aan een belangrijke presentatie of meeting even in een focusbubbel plaatsen en je focus leggen op wat op dat moment voor jou echt belangrijk is, is dus een mooie tip om je te helpen naar een nóg beter resultaat.

Rust

Is het je wel eens opgevallen dat schaatsers - net voor een belangrijke race - niet al een hele marathon schaatsen? En dat overigens ook niet na een race doen? En dat Ireen Wüst na die prachtige 1500 meter race ook even bijkomt op een bankje? Ze gunnen hun lijf dus even rust na zo’n prestatie. Sporters weten: de boog kan niet altijd gespannen zijn. Dat geldt voor ons lijf maar net zo goed voor ons brein!

Hoor jij je wel eens zeggen: “fijne werkdag gehad, maar iets te veel gepauzeerd”? Waarschijnlijk niet.  Regelmatig pauze nemen kan ‘not done’ lijken en morrelen aan je status op het werk. Tijdens workshops stel ik weleens de vraag aan deelnemers wie er tijd neemt voor korte pauzes, en vaak geeft maar een enkeling aan dit te doen. Laatst gaf iemand, in antwoord op mijn vraag, aan zich een echte harde werker te voelen als hij amper pauzes neemt. Hoewel door een groot deel van de hardwerkende samenleving pauze nemen als minder gepast wordt bestempeld, weet het andere deel dat even een moment rust je werkflow juist kan bevorderen. Een micropauze - een pauze van een paar minuten - versterkt je flow, je breinwelzijn en vergroot de kans op een fris idee dat je net zo goed kon gebruiken bij de uitdagende klus waar je mee bezig was.

Pauze nemen kun je leren

Daarnaast hoor ik vaak: “ik weet het wel, maar Gertie ik heb gewoon geen tijd voor pauze”. Het lijkt de grote uitdaging te zijn geworden. Hier is omdenken op zijn plek. Pauzes zijn, net als bij sport, geen tijdverlies maar een tijdinvestering. De manager van je brein, je denkbrein, heeft ont-focus, pauze en suddertijd nodig. De gedachte dat pauzeren inefficiënt is, is vaak een gevolg van een gebrek aan kennis over het brein. Omdenken dus, en net als Ireen Wüst na die prachtige 1500 meter race even uitrusten. Oké helder, maar hoe dan? Hieronder vind je drie suggesties die je kunnen helpen bij het nemen van korte pauzes:    

  1. Experimenteer met korte micropauzes van een paar minuten. Een bewuste adempauze: adem in en uit. Al is het maar een minuutje. En als je toch dat kopje koffie neemt: blijf even een minuutje staan. Proef de koffie bewust en kijk even naar buiten.
  2. Stomen jullie als team maar door en is pauzeren niet echt een gewoonte? Maak er een challenge van en kijk of jullie samen slagen kunnen maken in het nemen van korte pauzes. Kijk wat het voor jou en je team oplevert.
  3. Ben jij iemand die pauzes nemen gedurende de dag gewoon vergeet? Koppel dan je pauzemoment aan een vast moment of afspraak in je agenda. Tot elf uur een overleg op een vaste dag? Plak er dan meteen een micropauze aan vast. Neem een paar minuten de tijd om weer even op adem te komen voordat je weer naar je volgende afspraak gaat of aan een nieuwe taak begint.

Nieuwsgierig naar meer? Onze nieuwe breinbreaks ‘Van brokkelbrein naar focus’ starten weer op 8 maart aanstaande.

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Breinkennis versterkt duurzame inzetbaarheid. Succesvolle samenwerking BCL en SO-MITT

Het inzetbaar houden van medewerkers op lange termijn, zeker in een krappe arbeidsmarkt, is van levensbelang voor bedrijven. Duurzame inzetbaarheid is dan ook een belangrijk thema in organisaties. Dat breinkennis en concrete breintools belangrijke handvatten geven om dit thema verder te brengen in een organisatie, blijkt uit de succesvolle samenwerking van BCL met Stichting Opleidingsfonds Mode-, Interieur- Tapijt- en Textielindustrie (SO-MITT).

Lees verder

[BLOG]

Even netflixen? Of toch liever een wandeling maken?

Dit zijn de guilty-brokkelbrein-pleasures van de BCL-associés (en dit doen ze om weer in focus te komen).

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2022 BCL instituut