Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


WETENSCHAPSNIEUWS | 19-06-2018

• Wat is de invloed van muziek op de hersenen? •

Hoe kan ’t dat je nog precies weet op welk liedje je jouw eerste kus kreeg? En hoe is ’t mogelijk dat je de tekst van een liedje uit jouw jeugd nog woord voor woord kan meezingen? Waarom worden we zo geraak door muziek tijdens een begrafenis? Het geheim schuilt in de kracht van klanken: die komen, zo zegt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, direct binnen in de hersenstam, daar waar ook jouw meest vitale functies worden geregeld.

 

 

Zingend lesgeven?

Als we weten dat klanken zo ongelooflijk sterk binnenkomen in het brein, hoe kun je dit dan gebruiken in bijvoorbeeld de klas of wanneer je een presentatie geeft? Met andere woorden: hoe kun je muziek of geluid inzetten om makkelijker te leren of te veranderen? Volgens BCL associatie Gertie Verreck moeten we ’t dan vooral zoeken in twee van de zes breinprincipes: emotie en zintuiglijk rijk. Gertie: “Vanuit het brein bekeken, is muziek veel meer dan een klein ‘haakje’, het is een compleet anker. Muziek haalt in één klap een complete set aan herinneringen op en dat is natuurlijk ontzettend effectief bij leren. Wist je bijvoorbeeld dat leerlingen in Japan lesstof zingen in plaats van lezen?”

 

Zet de toon

Een tweede factor die maakt dat muziek leidt tot sterke associaties, is de factor emotie. “Muziek is simpel gezegd, georganiseerd geluid”, vervolgt Gertie. “Verschillende tonen worden met elkaar gecombineerd in een bepaald ritme. Toch geven onze hersenen er vele subtiele betekenissen aan. Bij het ene lied worden we droevig, bij het andere vrolijk, agressief of juist uitgelaten. Muziek is bijna een soort tweede taal. Niet voor niets kijken we op een begrafenis niet naar schilderijen maar luisteren we naar muziek.” Daarom geeft Gertie als tip: “Zet muziek aan als je leerlingen of cursisten het klaslokaal of de trainingsruimte binnenlopen. Laat de aard van de melodie – opgewekt, droevig of uitzinnig – en de beat (het aantal beats per minute) aansluiten op de inhoud van de lesstof, presentatie of training. Daarmee zet je gelijk de toon en wedden dat je de motivatie een boost geeft?”

 

Muziek & brein toepassen in de praktijk? 

Wil je weten hoe je muziek kunt inzetten in lessen, cursussen of trainingen? Wil je ook de emotie en het zintuiglijk rijk van jouw leerlingen of curssisten prikkelen? Ben je op zoek naar sprankelende werkvormen die zorgen voor een effectiever leerklimaat en een betere motivatie? Meld je dan aan voor onze ééndaagse training '6 Breinprincipes: van geitenpaadje tot autosnelweg' of de vijfdaagse opleiding 'BCL Professional: word een leerversneller zonder weerga'. 

 


 

Leestip: Singing in the brain light

Terug naar Erik Scherder. Na zijn boek Singing in the brain komt hij nu met een lichtere versie: Singing in the brain light. Daarin bespreekt hij de invloed van muziek op hersenen, zonder dat de wetenschap op de voorgrond staat. Leestip? Absoluut.

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Kom naar het BCL Event op 3 oktober

Theo Compernolle geeft jou inzichten en handvaten om zelf als professional en binnen je organisatie op een positieve manier met stress om te gaan, zodat je de veerkracht van individuen, teams en de organisatie versterkt. Bestel nu je tickets!

Lees verder

[BLOG]

Yes I screwed up: een ode aan Proud to be Vout!

Door: Gertie Verreck

Wie gaat grasduinen in het uitgebreide arsenaal aan managementliteratuur komt tal van boeken tegen boordevol succesverhalen van ondernemers. Maar fouten, daarover wordt zelden gepubliceerd. Vind maar eens een ondernemer die uitgebreid wil vertellen over zijn mislukkingen. En dat maakt het boek ‘Yes I screwed up’ zo verfrissend. Achter een ruwe omslag van imitatie-schuurpapier volgen dertien prikkelende verhalen van ondernemers in ‘schurende ‘situaties’.  Want, zo claimt auteur Miloe van Beek terecht, van fouten leer je veel meer dan van successen. En daarmee is dit boek een ode aan een van de BCL motto’s: Proud to be Vout!

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2019 BCL instituut | algemene voorwaarden