Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


WETENSCHAPSNIEUWS | 19-06-2018

• Wat is de invloed van muziek op de hersenen? •

Hoe kan ’t dat je nog precies weet op welk liedje je jouw eerste kus kreeg? En hoe is ’t mogelijk dat je de tekst van een liedje uit jouw jeugd nog woord voor woord kan meezingen? Waarom worden we zo geraak door muziek tijdens een begrafenis? Het geheim schuilt in de kracht van klanken: die komen, zo zegt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, direct binnen in de hersenstam, daar waar ook jouw meest vitale functies worden geregeld.

 

 

Zingend lesgeven?

Als we weten dat klanken zo ongelooflijk sterk binnenkomen in het brein, hoe kun je dit dan gebruiken in bijvoorbeeld de klas of wanneer je een presentatie geeft? Met andere woorden: hoe kun je muziek of geluid inzetten om makkelijker te leren of te veranderen? Volgens BCL associatie Gertie Verreck moeten we ’t dan vooral zoeken in twee van de zes breinprincipes: emotie en zintuiglijk rijk. Gertie: “Vanuit het brein bekeken, is muziek veel meer dan een klein ‘haakje’, het is een compleet anker. Muziek haalt in één klap een complete set aan herinneringen op en dat is natuurlijk ontzettend effectief bij leren. Wist je bijvoorbeeld dat leerlingen in Japan lesstof zingen in plaats van lezen?”

 

Zet de toon

Een tweede factor die maakt dat muziek leidt tot sterke associaties, is de factor emotie. “Muziek is simpel gezegd, georganiseerd geluid”, vervolgt Gertie. “Verschillende tonen worden met elkaar gecombineerd in een bepaald ritme. Toch geven onze hersenen er vele subtiele betekenissen aan. Bij het ene lied worden we droevig, bij het andere vrolijk, agressief of juist uitgelaten. Muziek is bijna een soort tweede taal. Niet voor niets kijken we op een begrafenis niet naar schilderijen maar luisteren we naar muziek.” Daarom geeft Gertie als tip: “Zet muziek aan als je leerlingen of cursisten het klaslokaal of de trainingsruimte binnenlopen. Laat de aard van de melodie – opgewekt, droevig of uitzinnig – en de beat (het aantal beats per minute) aansluiten op de inhoud van de lesstof, presentatie of training. Daarmee zet je gelijk de toon en wedden dat je de motivatie een boost geeft?”

 

Muziek & brein toepassen in de praktijk? 

Wil je weten hoe je muziek kunt inzetten in lessen, cursussen of trainingen? Wil je ook de emotie en het zintuiglijk rijk van jouw leerlingen of curssisten prikkelen? Ben je op zoek naar sprankelende werkvormen die zorgen voor een effectiever leerklimaat en een betere motivatie? Meld je dan aan voor onze ééndaagse training '6 Breinprincipes: van geitenpaadje tot autosnelweg' of de vijfdaagse opleiding 'BCL Professional: word een leerversneller zonder weerga'. 

 


 

Leestip: Singing in the brain light

Terug naar Erik Scherder. Na zijn boek Singing in the brain komt hij nu met een lichtere versie: Singing in the brain light. Daarin bespreekt hij de invloed van muziek op hersenen, zonder dat de wetenschap op de voorgrond staat. Leestip? Absoluut.

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Individueel coachen met de 6 breinprincipes: het werkt!

De 6 Breinprincipes van het BCL Instituut staan vooral bekend als accelerator voor (groeps)leertrajecten. Maar wist je dat je ze ook prima kunt toepassen in individuele coachingstrajecten? Dat ervoer ook Tommy Knigge van Thaeles. Hij deelt graag zijn tips. 

Lees verder

[BLOG]

Perfectionisme is een sluipmoordenaar. Maar hoe word je als perfectionist weer Proud to be vout?

Met herkenning las Gertie Verreck afgelopen week het artikel in Trouw, getiteld ‘perfectionisme is een sluipmoordenaar’, een interview met orthopedagoog Ard Nieuwenhuis. De sociale druk om perfect te zijn, neemt toe. Hoe gaan we hiermee om als er zoveel druk op ons en onze werknemers ligt terwijl het binden van talenten een van de grootste uitdagingen is in deze arbeidsmarkt, vroeg ze zich af.

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Verdwalen? Het is de schuld van de hippocampus.

De weg kwijtraken wordt een groeiend probleem in onze vergrijzende samenleving. Volgens neurowetenschapper Ineke van der Ham van de Universiteit van Leiden komt 't door de achteruitgang van de hippocampus. 

Lees verder
Copyright © 2019 BCL instituut | algemene voorwaarden