Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 29-03-2018

• Hoe krijg je de olifant in beweging? •

Iedere docent en iedere leidinggevende heeft wel een olifant in zijn groep of team: iemand die maar niet in beweging wil komen. Hoe krijg je die olifant tóch in de actiemodus, zonder dat er een zweep aan te pas komt? Versterk zijn emotie! Emotionele ervaringen – zo weten we uit de breinwetenschap – versterken leren: neurale paden worden sterker of er wordt in één keer een neurale snelweg aangelegd. Klinkt ingewikkeld? Als inspiratie geven we je drie voorbeelden om het emotionele systeem te betrekken bij (de wens tot) leren en veranderen.

 

Nieuwsgierigheid stimuleren

Nieuwsgierigheid is een belangrijke trigger om te leren. Sommige mensen zijn van nature nieuwsgierige Aagjes, maar wist je dat je nieuwsgierigheid ook kunt stimuleren. Een aardig voorbeeld is gebaseerd op het systeem van uitsluiting en exclusiviteit: mensen willen graag ergens bij horen of onderdeel zijn van een community. We kennen een trainingsbureau dat haar deelnemers van een cursus zweert tot geheimhouding over een bepaald onderdeel van de cursus. Wat gebeurt er vervolgens? De deelnemers vertellen kun netwerk dat aan de cursus een geheim is verbonden. Dit triggerde de nieuwsgierigheid van velen en de inschrijvingen voor die cursus schoten als een raket omhoog.

Food for thought

Zou jij in jouw rol als trainer, leerkracht of leidinggevende gebruik willen maken van nieuwsgierigheid, voorafgaand of tijdens jouw traject? Hoe kun je dat vormgeven?

 

Noodzaak tot verandering laten voelen en ervaren

Bij een groot productiebedrijf moesten de inkoopkosten omlaag. De adviseur die het traject begeleidde, realiseerde zich dat alleen een PowerPoint over de kosten en de mogelijkheden van inkoopbesparing niet zou werken. Ook hij moest de olifant in betrokkenen aanspreken. Wat deed hij? Hij liet een stagiaire bij verschillende fabrieken langsgaan om de inkoopkosten van één enkel item te onderzoeken: handschoenen. Vervolgens riep hij alle betrokkenen bij elkaar, en stortte op een tafel al die verschillende handschoenen met verschillende prijskaartjes uit. De betrokkenen waren verbijsterd en voelden de noodzaak tot veranderen. (Bron: Stegner, in boek 'hart van de verandering', Kotter.)

Food for thought

Hoe kun jij in jouw traject de noodzaak om te leren en te veranderen laten voelen en ervaren?

 

Belonen en de indruk geven dichter bij het eindresultaat te zijn

Een lokale autowasstraat had een promotieactie met klantenkaarten. Bij elke wasbeurt kregen de klanten een stempel op hun kaart. Bij acht stempels kregen ze een gratis wasbeurt. Een andere groep klanten bij dezelfde wasstraat kreeg een andere klantenkaart, namelijk een waar al twee stempels op voorgedrukt waren. Zij kregen bij tien stempels een gratis wasbeurt, maar in hun brein hadden ze al een voorsprongetje; zij waren psychologisch al op weg naar hun doel. Een paar maanden later had slechts 19% van de achtstempelkaarten een gratis wasbeurt verdiend. Bij de voorspronggroep had 34% een wasbeurt verdiend. (Bron: in Switch, waarom veranderen zo moeilijk is, blz 112 ev.)

Food for thought

Hoe kun jij de gewenste verandering kleiner maken voor de Olifant? Hoe kun jij voortgang laten ervaren en belonen? Hoe zou jij een metaforische stempelkaart kunnen inzetten?

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Breinkennis versterkt duurzame inzetbaarheid. Succesvolle samenwerking BCL en SO-MITT

Het inzetbaar houden van medewerkers op lange termijn, zeker in een krappe arbeidsmarkt, is van levensbelang voor bedrijven. Duurzame inzetbaarheid is dan ook een belangrijk thema in organisaties. Dat breinkennis en concrete breintools belangrijke handvatten geven om dit thema verder te brengen in een organisatie, blijkt uit de succesvolle samenwerking van BCL met Stichting Opleidingsfonds Mode-, Interieur- Tapijt- en Textielindustrie (SO-MITT).

Lees verder

[BLOG]

Wat we kunnen leren van Ireen Wust

Eindelijk zien we de topsporters weer in actie. Mooi om hun prachtige resultaten te zien bij de Olympische Winterspelen in Peking. Maar wat ik naast de knappe sportprestaties ook boeiend vind, zijn de strategieën en keuzes die aan hun resultaten ten grondslag liggen. Wat kunnen wij hiervan leren?

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslan bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslan, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2022 BCL instituut