Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 22-05-2018

• Eindexamenstress? 10 tips om effectiever te leren •

Vandaag is de tweede en laatste week van de eindexamens ingegaan. Tot volgende week dinsdag (29 mei) mogen leerlingen van 4 VMBO, 5 HAVO en 6 VWO nog even ‘blokken’ op vakken als Economie, Scheikunde, Maatschappijwetenschappen, Muziek en Aardrijkskunde. Om hen – en de vele ouders – nog even steun in de rug te geven, hebben we 10 tips op een rij gezet om zo effectief mogelijk te leren. Deze tips zijn gebaseerd op neurowetenschap: wetenschappelijk onderbouwde kennis over de werking van onze hersenen.

 

Creëer een leeromgeving die lijkt op je examenplek

Als je examenplek er hetzelfde uitziet als je leeromgeving (en vice versa) is het veel makkelijker om de geleerde kennis op te halen. Kortom: zorg ervoor dat je bureau er hetzelfde uitziet als het tafeltje waaraan je examen doet. Om die reden is het ook niet slim om bijvoorbeeld op de bank of aan de keukentafel te leren.

Maak een spiekbriefje

Niet om te gebruiken tijdens je examen, maar wél om je optimaal voor te bereiden. Op een spiekbriefje zet je die dingen die je écht niet mag vergeten. Zo creëer je in je hoofd een kapstok. De kans is groot dat je het spiekbriefje tijdens je examen voor je ziet.

 

Slaap!

Tot drie uur ’s nachts doorleren om nog wat extra lesstof in je hoofd te pompen? Zinloos! Je brein herhaalt ’s nachts en verwerkt dan alle kennis. Zorg dus voor voldoende rust en slaap, liefst 8 uur. Dat is bovendien goed voor je concentratie.

Ezelsbruggetjes en metaforen

Het brein is een associatiemachine. kn j dt ng stds lzn ls k ht p dz mnr pschrf? Je hebt vaak maar een deel van de informatie nodig om iets goed te kunnen onthouden. Daarom werken ezelsbruggetjes en metaforen ook zo goed: visualiseer de lesstof, associeer de stof met iets geks, maak een verhaaltje in je hoofd. Wedden dat je zelfs de meest lastige en saaie stof nog kunt onthouden?

 

Een beetje spanning op de lijn

Een beetje spanning is goed voor je hersenen, maar zorg ervoor dat de druk niet te hoog wordt. Laat dus niet alles tot op het laatste moment liggen.

Zing!

In het verlengde van tip 4: bedenk welk liedje je associeert bij de lesstof. Beyonce, Lady Gaga, Justin Bieber, Lil’ Kleine… Als je het liedje in je hoofd zingt, komt de lesstof vanzelf mee.

 

Test jezelf

De meest slimme manier om te leren, is door jezelf te testen. Gebruik bijvoorbeeld oude examens of toetsen en leer van de feedback op foute antwoorden. Stel jezelf vragen over de stof. Dat werkt veel beter dan lezen, herlezen en onderstrepen.

Move it!

Kom van tijd tot tijd achter je bureau vandaan en beweeg! Neem de hond mee uit, ga een rondje hardlopen, speel een potje volleybal, you name it. Door de inspanning maak je nieuwe verbindingen in je hersenen aan. Je hart pompt meer bloed naar je brein en dat zorgt voor zuurstof: arbeidsvitaminen voor je brein. Een halfuurtje sporten is genoeg om je daarna weer goed te kunnen concentreren.

 

Leg die telefoon weg

Waarschijnlijk hebben je ouders ’t al twintig keer gezegd: leg die telefoon weg tijdens het leren. En je hoort ’t misschien niet graag, maar ze hebben gelijk. Je leert veel effectiever als je je focust. Daar kun je geen afleiding bij gebruiken. Kun jij multitasken denk je? Echt niet! Multitasken is een hardnekkige mythe; onze hersenen kunnen geen twee dingen tegelijk. Dus, telefoon weg. Dan ben je eerder klaar met leren!

Je kunt ‘t!

Geloof in jezelf! Je bent al zover gekomen, dit kun je ook. Denk maar zo, bij een test hoef je niets anders te doen dan dat op papier te zetten wat je al weet. Met een positieve mindset zet je je brein bovendien open om te leren. Dus… vertrouw in jezelf.

 

• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Deze workshops, trainingen en opleidingen zijn registerleraar-proof

Leerkrachten die dat willen, kunnen hun bekwaamheid up-to-date kunnen houden en dit ook kunnen vastleggen. Een groot aantal workshops, trainingen en opleidingen van het BCL Instituut is geaccrediteerd door registerleraar.nl. We hebben ze voor je op een rij gezet.

Lees verder

[BLOG]

Testimonial: een heel nieuwe kijk op lesgeven

Annita van Wijlen (UMCG) en Aletta Helmig (Alfa-college) volgden een op maat ontwikkelde opleiding van het BCL Instituut.

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Word je slimmer door naar kunst te kijken?

"Frisse ervaringen helpen het brein om nieuwe verbindingen tussen hersencellen te maken, wat neuroplasticiteit heet. Maar... die stelregel geldt voor álle nieuwe prikkels, dus niet alleen voor kunst", aldus hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn.

Lees verder
Copyright © 2018 BCL instituut | algemene voorwaarden